Linda

    Jag är nyfiken på studievägledaryrket och vore tacksam om någon kunde dela med sig hur ni upplever och tänker kring arbetet som SYV. Vad är roligast? Vad är den största utmaningen? Vilka egenskaper har en bra SYV? Övriga tankar om arbetet som är bra att känna till? Behöver jag examen från SYV-utbildning för att kunna arbeta som SYV eller finns det andra vägar till yrket?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Tack för dina frågor om mitt yrke - SYV! Roligt att du är nyfiken på mitt yrke!
    Du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på alla dem.

    Vad är roligast?
    - Jag tycker att roligast är att man lär sig nytt hela tiden.

    Vad är den största utmaningen?
    - Min åsikt är (det är alltså så för mig) är att komma i kontakt med elever som behöver mer hjälp än det som finns att tillgå.

    Vilka egenskaper har en bra SYV?
    _ En "bra SYV" är pedagogisk och tålmodig, beredd och villig att lära sig nytt och tänka om.

    Övriga tankar om arbetet som är bra att känna till?
    - Det är tyvärr ofta ont om resurser och man kan därför inte alltid ge så mycket hjälp och stöd som vägledningssökande önskar, behöver och ofta också har rätt till. Man behöver lära sig att "stänga av" och inte "ta åt sig" för mycket, annars orkar man inte och "går in i väggen".

    Behöver jag examen från SYV-utbildning för att kunna arbeta som SYV eller finns det andra vägar till yrket?
    - Att få anställning som SYV utan syv-examen förekommer men blir allt mindre vanligt.

    • : Tack för ett bra svar. Fick fler bra insikter, bland annat att man ska vara öppen med att hålla sig uppdaterad på omvärlden och att det är viktigt att kunna återhämta sig efter mer utmanande klienter. Tack igen för att du tog dig tid! Vänligen
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!