Marie
    Hej, jag undrar om man får jobba i Usa med en tandläkarexamen från ett EU land?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Marie,
    Fråga SYV kan inte svara på din fråga; den ligger utanför vår kompetens. Jag kan förklara varför vi inte kan svara och ge dig råd vart du kan vända dig.
    Vi kan inte veta om det är olika regler i olika Delstater i USA (vilket det kan vara) och att reglerna kan också förändras över tid - det som gäller idag behöver inte gälla om några år och tandläkarutbildningen är 5 år lång (i alla fall i Sverige).
    Jag tänker också på Visum och Arbetstillstånd. Och det är USA som bestämmer i de frågorna.

    Vart du kan vända dig?
    USA´s ambassad i Sverige >> - kontakta dem och be dem, i fall de inte själva kan ge dig svar, att de ger dig i så fall kontaktuppgifter till de myndigheter som skulle kunna svara.

    Liselotte
    • : Ok, tack för hjälpen!
    • Anna :

      Det är ofta fördelaktigt att utbilda sig i samma länd där man sedan vill få arbete. Om du inte vill eller inte kan utbilda dig till tandläkare i andra länder, utan du planerar göra det i Sverige, så finns det endast ett utbildningsalternativ - Tandläkarprogrammet/Tandläkarutbildningen. Och den är 5 år lång. Under tiden du läser till tandläkare i Sverige kommer du att ha gott om tid att få reda på möjligheter att jobba utomlands. Vissa kompletteringar kan krävas, men det är kanske lite för tidigt att försöka få reda på det nu... för reglerna kan ju ändras under tiden du läser till tandläkare.