Nora

    Hej, jag tänkte söka till Juristprogrammet till hösten då det är det jag känner skulle passa mig bäst. En sak som dock gör mig osäker på valet är att jag vill kunna jobba utomlands i framtiden, om jag någon gång skulle vilja det. Hur ser möjligheten för utomlandsjobb ut med svensk juristexamen? Att t.ex. gå ett program inom ekonomi känns säkrare ur den aspekten, men tänker ändå att jurist verkar mer intressant. Hur bör jag tänka här?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nora. Lagar skiljer sig åt i olika länder. Och för att i ett annat land arbeta med juridiska frågor (alltså inte i det landet där man gick den juridiska utbildningen) är ingen självklarhet, utan beror på vad det landets regler säger (där du vill jobba) och hur myndigheterna i det landet bedömer din utbildning från "utomlands" och om de anser att du behöver komplettera med kurser eller/och praktik (men sedan är det inte säkert att de kurser eller möjlighet till praktik kommer att erbjudas), alltså går det inte att garantera att den möjligheten kommer att finnas.
    Inom EU är det lättare att jobba i ett annat land om man har utbildning från något av EU-länderna (men även här: med tanke på "brexit" ... länderna kan gå med i EU och så kan de också gå ur EU, visar det sig).
    På så sätt skulle jag kanske rekommendera dig att kika på de "internationella utbildningar" som t.ex
    sh.se/program--kurser/program/grund/europaprogrammet eller
    oru.se/utbildning/program/rattsvetarprogrammet-med-internationell-och-digital-inriktning

    Du får gärna samråda med studievägledare på de lärosäten där du vill läsa.
    Och du för jättegärna kika på många olika yrken på www.framtid.se - t.ex kan du börja med
    Diplomat
    Internationell rättsvetare
    EU-jobb och FN-jobb
    P.S: i motsats till det jag svarade, ovan, så kan juristexamen från ett svenskt lärosäte ligga till grund för att kunna få ett jobb inom EU eller FN, eller som Diplomat (med placering på den svenska ambassaden eller konsulatet utomlands) men det är väldigt många som vill gå den vägen och konkurrensen är stenhård, alltså chansen att lyckas - är inte särskild stor, men det finns ändå ett antal personer som lyckas, så det kan du också överväga om du ev. vill satsa på.