Matilda
    Hej!

    Jag ska precis börja socionomprogrammet men jag vill veta hur mina möjligheter ser ut att jobba som socionom utomlands? Finns det möjlighet att göra detta? Eller blir man knuten till sverige efter att man gjort klart utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!

    Om man med en högskole/universitets-utbildning kommer till ett annat land, då är det det landet dit du flyttar och där du söker jobb som bestämmer vad din utbildning är värd för dem.

    Inom EU är det lättare att få sin utbilnidng godkänd. Men åker man till ett land utanför EU och vill få sin utbildning godkänd, kan det bli ganska svårt och i vissa fall t o m näst till omöjligt.

    Det är alltid enlkare om man går sin utbildning i det landet där man senare vill arbeta.

    Sök upp Studievägledare, knuten till din institution på den högskola/universitet där du börjar läsa och ställ samma fråga. Återkom sedan till oss och berätta vad du fick för svar.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Julia Syv