Efraim

    Hej! Jag tycker att det är jobbigt när jag ska presentera inför grupp, jag börjar snart gymnasiet, Restaurang- och Livsmedelsprogrammet, så jag kan tänka mig att det kommer bli några presentationer under åren. Hur ska jag göra för att sluta tycka det är jobbigt med presentationer?

    Jag behövde inte göra så mycket presentationer i grundskolan för att jag pratade med mina mentorer om att jag tycker att just presentationer inför grupp är jobbigt för mig. Vi kom på en lösning på hur vi kunde göra, och den funkade, vet dock inte om de är så lätt att lösa på gymnasiet som i grundskolan. När jag presenterar inför grupp så börjar jag svettas och jag blir röd som en tomat. Hur/vad ska göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du ställer en mycket viktig fråga, eller egentligen två frågor:
    - hur undviker jag att presentera inför en grupp?
    och
    _ går det att göra någonting åt, så att jag slutar tycka att det är jobbigt och kan göra presentationer inför en grupp?
    Och det är en motsättning här, kan man tycka. För att om du undviker någonting, så lär du dig inte göra det. Så, frågan är om du vill försöka jobba mot att du ska kunna göra presentationer inför grupper eller vill du göra allt du kan för att slippa? :)
    I vilket fall vill jag råda dig prata med personal på din gymnasieskola: boka tid hos kurator. Även din klasslärare/mentor och skolsköterska borde kunna vara av stor hjälp. Jag är ganska säker på att personal på din skola har erfarenhet av liknande frågor sedan innan.
    Jag tycker det skulle vara bra om du via kurator eller skolsköterskan kom i kontakt med skolpsykologen, som delvis kan rekommendera metoder hur du kan göra för att lära dig göra presentationer inför grupper men också kan skriva ett "intyg" om att du ska slippa göra det, om hen kommer fram till att det blir bäst så - i alla fall under första tiden på gymnasiet (innan du har "lärt dig" hantera den problematiken).
    Jag tycker det är bra om du kan bli bättre på att presentera inför grupper (så bra du kan bli); detta för att annars begränsar du dina framtida möjligheter i arbetslivet, tyvärr.
    Vänligen och lycka till!
    Julia