19 år
    Hej!

    Jag funderar på att ta en kandidatexamen i italienska eller spanska, och jag undrar hur begränsade mina jobbmöjligheter är efter examen med dessa språk? Blir jag tvungen att jobba som översättare eller språklärare i språken (yrken som inte känns intressanta), eller är det möjligt att ha ett yrke där man jobbar mer allmänt med språk eller kommunikation och inte just med språket man tagit en kandidatexamen i?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare brukar kräva "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett inom vilka områden utbildningen ligger. Några exempel på sådana yrken är FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN.
    Det finns annars ett stort antal icke-reglerade yrken som man kan söka med diverse olika utbildningar "i bagaget", t.ex  AktivitetsinspiratörFritidsledare på ungdomscentra, Kolloledare, Medarbetare i olika projekt (t.ex de som jobbar med "hemmasittare"), KAA- ansvarig och Ungdomscoach.
    Alla de yrken som jag nämner ovan hör till yrken som är icke-reglerade. Alltså blir det helt upp till en arbetsgivare att bestämma vem som får jobbet.  Titta också gärna på möjlighet att söka jobb som Utbildningsadministratör t.ex inom högskola-universitet.
    Sedan tänker jag på vidareutbildningar - om du vill läsa vidare för att bli högskolelärare/forskare.
    Eller så kanske du vill starta eget och bli egenföretagare? I så fall är möjligheterna oändliga! Du får gärna titta på många yrken på www.framtid.se där över 2.ooo yrken beskrivs. Du kan t.ex börja med att titta på  ett yrke/sprakvetare.
    Vad gäller specifikt jobben efter just kandidatprogram i språk (spanska eller italienska) så blir man inte behörig språklärare för att man inte får ut lärarexamen och kan därför inte få ut lärarlegitimation från skolverket. De yrken som de programmen förbereder inför är bl.a Översättare och Tolk, om jag förstår det rätt. Du kan ställa din fråga till Karin, som läser tredje året på kandidatprogrammet kandidatprogrammet i språk och översättning på Stockholms universitet>>  och till studievägledare på de institutioner där programmen ges.
    OBS! nya yrken kan skapas och du kommer kanske skapa ett nytt (eget) yrke!

    Studie- och yrkesvägledare