Alva
    Hej!

    Jag läser just nu lärarprogrammet i Uppsala. Mitt huvudämne är svenska men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska läsa som mitt andra ämne. Jag har funderat på att läsa svenska som andraspråk, eftersom jag tycker att det är ett intressant ämne men är rädd att bara kunna få jobb på vissa skolor då. Om jag till exempel skulle vilja arbeta på ett gymnasium i innerstan i Stockholm, skulle det då vara mer strategiskt smart att välja till exempel historia som mitt andraämne?
    Erbjuder alla gymnasieskolor svenska som andraspråk som ämne eller finns det bara på vissa skolor?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alva

    ämnet "svenska som andraspråk" erbjuds "vid behov", dvs när elever finns på skolan som har ett annat modersmål än svenska. Hur många elever som är i behov av att läsa SAS, som kommer att komma in på en viss skola i framtiden, är omöjligt att säga.

    Många ggr anses "svenska" och "svenska som andraspråk" som "samma ämne" på så sätt att lärare i det ena ämnet undervisar även i det andra ämnet /vid behov/. Formellt sett, är det dock två olika ämnen och behörighet för lärare är inte densamma.

    Det kan bli så att den skola som du vill jobba på inte kommer att ha elever som har svenska som sitt andra språk (i alla fall under ett läsår); även om elever finns som har andra modersmål, vill de ibland (av olika anledningar) läsa "vanlig svenska" och inte SAS och det har de rätt att göra. På så sätt kan det bli att behovet i SAS-lärare inte finns på vissa skolor /över huvudet taget/.

    Jag skulle satsa på ngt. annat ämne än SAS (om jag vore i "dina skor").

    Vänligen

    Julia SYV