Maja980

    Hej! Jag är väldigt intresserad av utbildad journalism i Göteborg. Det är min första val och den andra är kultur och media entreprenörskap. Jag är väldigt intresserad av media och kommunikation och därför ser jag att jag passar in i både program. Problemet är att jag har låg merit poäng, jag ligger på 13,22. Finns det ens chans att jag kommer in i universitetet? Jag är behörig men jag är väldigt stressad av idén att jag vet inte hur antagningsprocessen ser ut. Hoppas ni kan berätta lite till mig hur antagningsprocessen ser ut och ifall ni tror att det finns chans att komma in till universitetet?? ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Antagningsstatistik för Journalistprogrammet vid Göteborgs universitet visar att antagningsgränser i betygsgrupper brukar ligga på kring 19.00 fast ofta högre än så. Till höstterminen 2018 låg antagningsgränsen i BI, direktgruppen på 18.77 men senare sjönk gränsen aldrig under 19... så, min gissning är att ditt meritvärde är för lågt och du kommer tyvärr inte in.
    Antagningsstatistik för Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap, kandidatprogram vid Göteborgs universitet visar på lägre antagningsgränser där du möjligtvis har en chans att komma in.
    Du är behörig och kommer i fall du vid första urvalet ej kommer in, ställas i RESERV. Om några av de som blir antagna tackar sedan Nej till erbjuden plats, kommer sökande som står i reservkön tillfrågas om de vill ta en studieplats. Hur långt "bak" i reservkön du kan tänkas "hamna" kan man inte veta på förhand. Min gissning är att du kommer att "hamna" i reserv och om du har tur kan du kallas in från reserv (då menar jag för antagning till utbildning/medier-estetik-och-kulturellt-entreprenorskap-kandidatprogram
    Om du inte har gjort högskoleprovet kommer du inte prövas i HP-urvalet. Om du har gjort högskoleprovet, kommer du prövas i HP-urvalsgruppen. I fall du inte kommer in på någon av sökta utbildningar, gör högskoleprovet men titta samtidigt också på andra utbildningsalternativ. Ännu en möjlighet är att du satsar på att höja ditt meritvärde genom prövningar, eller så kanske du kan läsa någon eller några kurser på komvux (t.ex om du idag ännu inte har maximalt antal meritpoäng). Om meritpoängen för dig med examensbevis från gymnasiet eller från komvux var god läs på gymnasieGuiden.se/merit
    Vad gäller andra utbildningsalternativ så får du gärna kika på utbud av utbildningar inom yrkeshögskola, där betygen spelar viss, men inte avgörande roll t.ex kan resultat på tester/intervju, arbetsprover och hur pass motiverad man är kan spela större roll än nivån på betygen.
    Kika gärna på några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola:
    utbildning/campus-vastra-skaraborg/operativ-digital-kommunikatör
    utbildning/xenter-botkyrka/livesandningsspecialist
    utbildning/nackademin/social-media-manager-distans
    utbildning/gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör-distans
    utbildning/natverkstan-kultur-vast/internationell-kulturprojektledare

    Studie- och yrkesvägledare