Lina
    Jag undrar om jag har möjlighet att läsa till journalist på högskolan efter gymnasiet om jag går estetlinjen inriktning dans.

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Lina!
    Journalist kan man bli på flera sätt, det finns möjlighet att gå en utbildning på Folkhögskola till exempel. Mer om det kan du hitta här www.folkhogskola.nu . Man kan också gå en utbildning till journalist på universitet/högskola. Då krävs det att du har den grundläggande behörigheten vilket du får med dig om du går Estetiska programmet eftersom det är ett högskoleförberedande program. Men det kan också till vissa journalistutbildningar finnas krav på en särskild behörighet och det får man titta på respektive lärosäte ( skola)så att man ser vilka krav de ställer). Lycka till! Helena