Filip
    Hej, jag börjar 2an till hösten, jag går teknikprogrammet och trivs relativt okej. Men jag vet inte om jag vill plugga till ingenjör eller liknade efter gymnasiet. Just nu känner jag inte för det alls, utan skulle allra helst vilja bli reporter/journalist, men är osäker om det kommer funka efter att jag gått ut teknik. Tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Filip,
    det är roligt att veta att du trivs OK på din gymnasieutbildning.

    Man behöver inte plugga till ingenjör eller liknande efter Teknikprogrammet
    och
    det finns flera vägar att gå om man vill utbilda sig till journalist.

    1. om man läser 3 år på högskolan kan man sedan söka 1 års påbyggnadsutbildning som finns i Uppsala och heter "Journalistik", behörighet till den är: Akademisk grundexamen om 180 hp (högskolepoäng) med minst 90 hp i ett fördjupningsämne, varav 15 hp uppsats eller motsvarande.

    2. man kan efter gymnasiet söka en "Journalist-utbildning" som finns i olika varianter, t.ex.
    "Journalistik & Medieproduktion" på Linnéuniversitetet i Kalmar. Behörighet till den utbildningen är: Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b.
    Grundläggande behörighet får man om man har Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram.
    ***
    Behörighet till att söka Journalistprogrammet på högskolan är Grundläggande behörighet + Historia 1b och Samhällskunskap 1b.
    Här finner du programplan för Teknikprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/TE.pdf
    För att bli behörig att söka Journalistprogrammet bör du lägga till kursen Historia 1a2, 50 poäng - inom Individuellt val.

    3. det finns utbildningar inom Yrkeshögskolan, som kanske kan vara av intresse för dig
    till exempel Kvalificerad Researcher http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/kvalificerad-researcher
    Redigerare http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/redigerare
    eller
    Utbildningsproducent http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/utbildningsproducent-blended-learning

    Det finns många olika utbildningar du kan söka efter Teknikprogrammet. Du behöver inte läsa till ingenjör utan kan utbilda dig till något annat yrke: journalist, till exempel.

    Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommarlovet!
    Återkom gärna om du har fler frågor!
    Julia SYV