Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Björn,
    kika gärna på framtid.se/yrke/hogskolelarare och på yrket "lärare i vissa ämnen".
    Nu när det är lärarbrist, går det också få jobb som obehörig lärare (alltså utan lärarlegitimation och lärarexamen) och om man jobbar i några år som lärare kan man då (förhoppningsvis) komma in i ngt projekt som t.ex VAL, vidareutbildning av lärare, där man kan få hjälp att få formell behörighet.

    En av de möjliga vägar till läraryrket/lärarlegitimation är att skaffa sig Lärarexamen i "något ämne" men sedan ansöka hos Skolverket om utökning av lärarlegitimationen pga du även har utbildning och erfarenhet inom MKV.

    Du får också gärna kontakta studievägledare på lärarutbildningar och be dem om tips och råd.