Miriam

    Hej, Står och väger mellan att läsa antingen journalistik, för att bli en modejournalist eller en annan modeutbildning. Problemet är att jag upptäckte att det krävs högre betyg för att komma in på utbildningen än vad jag har. Har redan läst 3 terminer på ett annat program, och hade tänkt på att läsa 1.5 års kandidatprogram som finns. Går det att läsa fristående kurser, och på så sätt ta ut en kandidatexamen i journalistik? Eller vilka möjligheter finns det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får söka svar hos studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Olika lärosäten har examinationsrätt inom olika kunskapsområden. Om du hittar ett program som du "egentligen" vill läsa men kanske inte kommer in på, så boka tid med studievägledare på den institutionen där programmet ges och fråga på vilka sätt du kan ta ut examen hos dem. Ett sätt är att "skugga" programmet (alltså försöka läsa de kurser som ingår i programmet som fristående kurser) men det är inte alltid det går. T.ex så kanske inte alla kurser ges som fristående eller så kommer man inte in på kurserna. Antagningsgränser till enskilda kurser kan bli högre än till programmet.
    För kandidatexamina finns "generella ramar" men detaljerna (kursinnehåll) bestämmer lärosätena och du kan därför få rätt olika svar från olika lärosäten. Det som är gemensamt för kandidatexamina är att man bör ha 180 godkända högskolepoäng och av dem minst 90 hp inom sitt Huvudämne + ha kandidatkurs godkänt med rätt innehåll. Man brukar ta ut kandidatexamen på det lärosäte där man läste kandidatkursen.
    Ofta kan man inom kandidatexamen ta in 30 hp "helt fria kurser" som inte har med de övriga kurserna inom examen att göra... och ibland går det att även ta in 60 hp "fria kurser" om det handlar om generell kandidatexamen. Övriga detaljer om det exakta kursinnehållet måste du ta med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare