anonym

    tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej
    så vitt jag vet "går" UJIK på 15 högskoleproäng (alltså heltid under en halvtermin eller halvtid under en termin). De 20 bästa i slutet av kursen är det väldigt svårt att "hamna" som - det är tusentals som läse UJIK (bl a pga den har "platsgaranti" alla behöriga som söker får plats); när vi frågade fick vi svar att de 20 platserna för "de bästa" finns endast på Lunds universitet och man kan ej få plats på ett annat lärosäte... det kanske man inte tänker på från början...
    ********
    Om varken sig ekonomi eller juridik "känns 100%" för dig - så kanske du kan jobba lite först, skaffa dig arbetslivserfarenhet och söka studierna sen, när du vet vad du vill läsa.

    Om jag förstår dig rätt blev du antagen till både Företagsekonomi A och UJIK - det blir 150% av studietakt om du ska läsa båda och det är många som gör, alltså läser 45 hp per termin (visst är det tufft men inte omöjligt).
    Studiestöd/ekonomi - om du behöver studiemedel för att klara ekonomi under studietiden, så kommer studier på Företagskonomi A (om det är en 30hp kurs) ge dig rätt till studiemedel för heltid för hela terminen - 20 veckor. Om du börjar läsa båda utb., och det blir för tufft - kan du sedan "släppa" UJIK och det kommer ej påverka din rätt till studiemedel om du fortsätter läsa företagsekonomi A, som är heltidsutbidning under hela terminen.
    Även om du ej kommer ha din yrkeskarriär inom ekonomi eller juridik, är det ändå bra att ha vissa ekonomiska och juridiska kunskaper och det är även bra att ha erfarenhet av att ha läst på högskolenivå.