Emilia
    Hej! Jag vill gärna läsa juridikprogrammet främst i Lund, var ligger meritpoängen där? Jag antar att jag kommer gå ut med cirka 17,5 poäng och meritpoäng från matte 2b, spanska 3 samt engelska. Måste jag höja mitt meritvärde trots mina extra meritpoäng för att kunna bli antagen på juridikprogrammet i Lund? Om jag gör högskoleprovet, hur kommer det att påverka min ansökan? Om man går på ekonomiprogrammet med inriktning juridik, tar de hänsyn till vad man läst för program när man ansöker till juridikprogrammet?
    Mvh Emilia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emilia!

    Antagningsstatistik för Juristprogrammet i Lund finns här http://jamforutbildning.studera.nu/antagning/sok/36?educationName=Juristprogrammet%20%282010%20%C3%A5rs%20utbildningsplan%29&educationLevelType=Program&eventUrl=http%3A%2F%2Fwww.lu.se%2Flubas%2Fi-uoh-lu-JAJUP%2F80300

    Som du ser var det 21,51 i urvalsgruppen BIex (det är de som fick Examensbevis). BIex gruppen är en tillfällig urvalsgrupp och kommer upphöra efter antagning till vårterminen 2017. Så - om du går åk1 på gymnasiet nu, tar du studenten i juni 2017 och kommer att kunna söka först till höstterminen 2017, dvs efter det att den gruppen har upphört.

    Då kommer du att prövas i BI gruppen eller - i fall du kompletterar med kurser efter gymnasiet - i BII gruppen. Som du ser på länken ovan, brukar antagningsgräns ligga över 21.0 i alla grupper, vilket betyder att det inte räcker med A-betyg i alla kurser från gymnasiet, utan man är även tvungen att ha Meritpoäng. Var antagningsgräns kommer att ligga framöver är det ingen som vet säkert. Men som det tidigare har varit så måste man ha höga betyg (lägst ca 18.0 i Jämförelsetal) + max antal i Merit, d v s 2.5.

    Du uppger att du tror att du kommer att ha ca 17.5 i Jämförelsetal och Meritpoäng (2.0). Det kommer att ge dig 19,5 i Meritvärde. Som jag kan se så är det lägst 21,3 (för några år sedan) som gav plats på den utbildningen. Som sagt, vet vi ju inte hur det blir framöver men om man ska dra slutsatser från tidigare antagningar, så kommer inte dina betyg att ge dig plats på den utbildningen.

    Vid antagning till högskola/universitet kommer inte hänsyn att tas till vilken tidigare utbildning du har (vilket program eller kurser du läste) utan det är enbart BEHÖRIGHET till utbildningen ("check") och sedan Meritvärde - som Antagning.se tittar på.

    Högskoleprovet ger en extra chans. Om du gör HP prövas du även i HP gruppen. Rekommenderar därför att du gör HP. Du kan läsa med om HP på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    bästa hälsningar
    Återkom om du har fler frågor!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare