Elev
    Hej!
    Om man läser ett juridiskt grundår, vad kan man arbeta som?

    Tänkte även höra om ni vet något universitet där man kan läsa fristående kurser till en Jur.kandidat? Har hört att juristprogrammet endast krävs för arbete som domare/åklagare/advokat, men arbete kring juridik finns andra vägar att gå än juristprogrammet eller rättsvetare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    det finns många olika arbeten som på olika sätt beror juridiska frågor, ex. personalvetare arbetar med Arbetsrättsliga frågor.
    Annars så finns det också >> Paralegal och IP-paralegal (det är yrkeshögskoleutbildningar).

    Som Beteendevetare eller Personalvetare är det vanligt att man har någon eller några kurser i juridik, och även andra som tar ut kandidatexamen kan ha juridiska kurser i sin kandidatexamen.

    Utvidgad juridisk introkurs, om du menar den, - på Lunds Universitet har platsgaranti; alla som har grundläggande behörighet tas in. Man behöver inte konkurrera om studieplats på den kursen.
    Kursen är på 15 högskolepoäng, som motsvarar en halvtermins studier på heltid, eller halvtid under en termin. Volummässigt är det en tolvte del av kandidatexamen, endast. Men det är en "speciell" kurs, som är tänkt som en väg in på juristprogrammet för det ca 20 bästa på slutprovet. Man blir alltså "inget speciellt" om man läser och klarar av den kursen; man lär sig säkert mer om juridik, vilket är ju alltid bra.

    Ang. jur.kand - så verkar det inte som att det är längre möjligt att få. Vi har gjort förfrågningar på olika lärosätena och alla som svarade, svarade att de ej erbjuder den möjligheten och känner inte till att någon annan gör.