Rana

    hej jag är en tjej som har hyfsade betyg från ettan i samlinjen, har allting över c dock ett e och ett d i matte och spanska. Mitt mål är att komma in i juristlinjen vet inte om det är kört än men man får väl inte ge upp än. Jag har dock en fråga, har hört att många läser affärsjuridik istället och nu är jag nyfiken på vad skillnaden mellan dessa är? Finns det några stora skillnader och isåfall vilken linje är bäst?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Om yrket affärsjurist och om vilken utbildning som krävs kan du läsa på https://www.framtid.se/yrke/affarsjurist

    Det kan vara så att det blir lättare att komma in i kandidatprogrammet i affärsjuridik jämfört med att komma in i juristprogrammet. Man är då dock sedan begränsad till att jobba just med Affärs-juridik.

    • K : Hej! Jag har en följdfråga till Ranas fråga. Kan man fortsätta på juristprogrammet efter att man har läst kandidat i affärsjuridik. Alltså att man läser några kurser i juridik och sedan får man en juristexamen, eller måste man läsa hela juristprogrammet från början (4,5 år) för att få juristexamen?
    • Anna :

      Man måste söka till juristprogrammet "på vanligt sätt" och om man kommer in (alltså blir Antagen) då kan man ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får senare besked om man kan hoppa över vissa delar av programmet, eller inte. Du kan annars gärna kontakta antagningsgrupper på de lärosäten där juristprogrammet ges och studievägledare på de institutioner där programmet ges; jag tror du får samma svar som jag ger här nu, alltså kommer det inte bli möjligt att komma in i juristprogrammet, även om man läst mycket juridik sedan innan på annat sätt än genom att göra ansökan på www.antagning.se och konkurrera om plats på programmet.