Nina
    Om jag pluggar klart till jurst eller advokat till sverige, men sedan funderar på att flytta till ettt annat land i europa, kommer jag få jobb då? Syv i min skola sa att jag inte kommer kunna få jobb, då min utbildning i sverige inte kommer va till någon användnig i ett annat land.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,
    andra länder får själva bestämma vilka utbildningar från utlandet som de "accepterar". Och de bestämmelserna kan ändras: det som gäller idag, behöver inte gälla om några år...

    Att säga att utbildning blir till "ingen nytta" skulle inte jag göra; men det är mycket möligt att jobba med motsvarande arbetsuppgifter t.ex som jurist eller advokat, ska man inte få göra i andra länder (i alla fall utan kompletteringar... och om det blir möjligt att komplettera, hur lång tid det kommer att ta eller vad det kommer att kosta, vet man inte på förhand).

    Däremot är det möjligt att man kan få jobb inom administration, undervisning, eller på företag som har affärskontakter med Sverige /men för att få de jobben behöver man inte nödvändigtvis ha just Juridisk utbildning från Sverige, utan man ha en annan högre utbildning/... jag menar att högre utbildning är sällan "till ingen nytta", utan Någon nytta brukar man kunna få av sin utbildning, på ngt sätt.

    Men det stämmer att Juridik är ett mycket "lands-bundet" kunskapsområde. Därför rekommenderas det i första hand utbilda sig i samma land, där man senare vill jobba inom juridik.

    Vill man jobba med juridik på den "internationella marknaden", vill jag rekommendera Internationella program; eller i alla fall på ngt. sätt rikta in sig på Internationell rätt och/eller Mänskliga rättigheter.

    Vänligen
    ANNA