Elin

    Hej, Min 33-åriga partner har en juristexamen sedan 2015 (hon har inte mer än 90 hp i några andra universitetsämnen än de som ingår i juristutbildningen). Därefter har hon arbetat på två statliga myndigheter och har utbildat sig inom domstol (notariemeritering). Sedan nåt år har hon insett att hon det hon brinner för är barn och lärande och att hon i stället vill bli grundskolelärare (mellan- eller högstadiet). Hon vill skola om sig och jag vill naturligtvis stötta henne i det. Men jag finner inga enkla svar på hur hon på bästa sätt kan göra det och i bästa fall tillgodoräkna sig sina tidigare erfarenheter och kunskaper. Har ni några tips råd? Allt är välkommet! Jag skulle verkligen uppskatta det! Med vänlig hälsning Partnern

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, det är tyvärr möjligt att ingenting från juristutbildningen kan tillgodoräknas om man kommer in på program på lärarhögskolorna som utbildar till grundskolelärare, detta pga det är Olika kurser som ingår i juristprogrammet och i lärarprogrammen.
    Utbildning kan bli kortare om personen vill utbilda sig till gymnasielärare i juridiska ämnen - kanske kan hon direkt komma in på KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (för gymnasielärare i jur.ämnen). KPU = 3 terminer på heltid eller 6 terminer på halvtid.
    Bästa svar på frågorna om lärarutbildningar fås av studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna. Så, mitt råd är att du/ni vänder er till dem.
    Jag vill också tipsa om att i fall man jobbar som "obehörig lärare" i några år, så kan man komma in i något projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga, som t.ex VAL, vidareutbildning av lärare. När det är lärarbrist kan man få jobb som lärare utan lärarlegitimation (och utan lärarexamen).
    Vänligen
    Julia