Malin

    Hej! Kan man som affärsjurist (examen från affärsjuridiskaprogrammet) kunna jobba som marknadsförare alt. marknadschef i framtiden? Alltså finns det möjligheter för en affärsjurist att jobba inom företag och då specifikt marknadsföring eller är det bara juridiska yrken som gäller? Tacksam för svar!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Malin,

    yrket Marknadsförare är i Sverige icke-reglerat. Vilken utbildning och övriga meriter som man måste ha för att få jobbet avgör varje enskild arbetsgivare. Det finns exempel på att jobba med marknadsföring med diverse olika utbildningsbakgrund.

    När man tittar på vilken bakgrund som de verksamma marknadsförare i Sverige har, så ser man ofta kombinationer av högskoleutbildningar eller yrkeshögskoleutbildningar i ekonomi, samhällsvetenskap och teknik med marknadsföring och reklam.

    Att ha praktisk erfarenhet från försäljning och journalistik är värdefullt. Ofta är en teknisk utbildning, branschkunskap, kunskaper om informationsteknik och språkkunskaper bra meriter, om man vill jobba med marknadsföring.