Melinda
    Undrar om man kan få juristbehörighet (Hi 1b/(1a1 + 1a2 samt Sh 1b/(1a1 + 1a2) på frisörlinjen?

    Vill kunna plugga till jurist på universitet, om frisöryrket inte passar mig efter några år

    På gymnasie gemensamma ämnen är det Hi 1a1 och Sh 1a1
    Kan man då lägga till 1a2? Det gäller ju bara 50 poäng vardera (kan man lägga till dessa "extra kurser" fast man redan lagt till den grungläggande högskolebehörigheten)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Melinda,
    se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HV.pdf
    kurserna Hi 1a2 och Sh 1a2 á 50 poäng vardera får läsas som Programfördjupande, därför borde det kunna gå.
    Dock är det upp till varje gymnasieskola att bestämma vilka kurser som erbjuds som programfördjupande på just den skolan. Ett annat problem kan vara - om schemat inte går ihop & det kan blir svårt av den anledningen.

    Jag råder dig kontakta den eller de gymnasieskolor som du vill söka till med frågan om de kan lova dig att fixa så att du skall kunna läsa just de två kurser som du behöver för behörighet som programfördjupande (bland de 700 poäng som programfördjupning utgör på HV).

    I fall det inte blir möjligt, kan du läsa dem på komvux efter gymnasiet. De två 50 poängskurser kan man läsa på heltid under 5 veckor eller på halvtid under 10 veckor. Om du t.ex. jobbar och läser långsamt på distans på komvux, kommer du att läsa båda kurserna under en termin (20 veckor). Det är dock fördelaktigt för dig att försöka läsa dem under gymnasiet, eftersom du i annat fall kommer att prövas i urvalsgrupp BII (för dem som kompletterade sina gymnasiebetyg) och där är det oftast högre antagningspoäng.

    Med vänlig hälsning
    Julia, Syv på Fragasyv.se