My
    Hej!
    jag undrar om vilken elev som helst får anmäla sig till översättningstävlingen Juvenes Translatores eller hur går det till?
    Tusen tack för så detaljerad information som möjligt!
    My SYV :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej My!
    Juvenes Translatores - är årlig EU-översättningstävling för ungdomar som det året de tävlar fyller 17 år.
    Tävlngen Juvenes Translatores som betyder "unga översättare" på latin, finns sedan året 2007.
    Den anordnas årligen av kommissionens generaldirektorat för översättning***. Målet med tävlingen är att främja språkinlärning i skolorna och ge ungdomarna en inblick i hur det är att arbeta som översättare. Tävlingen riktar sig till 17-åriga gymnasieelever och sker samtidigt på alla utvalda skolor i EU. Eleverna översätter mellan 2 av EU:s officiella språk.

    *** Generaldirektoratet för översättning översätter EU-kommissionens texter till och från EU:s officiella språk.

    Hänvisning/lästips:
    Tävlingens officiella webbplats ec.europa.eu/info/education/skills-and-qualifications/develop-your-skills/language-skills/juvenes-translatores
    Anmälan av skolor: var god se instruktionsfilm på youtube.com/watch?v=G1QGj9Hl_0I
    Anmälan av elever: var god se instruktionsfilm ec.europa.eu/info/sites/default/files/education/skills_and_qualifications/jt2020-video