Ellinor
    Hej!

    Jag har från 2008 till 2011 studerat på komvux på till och från på deltid samtidigt som jag varit hemma med barn. När jag fick mitt andra barn 2011 blev det för svårt att studera på distans med två barn hemma, så jag tog en paus men ville fortsätta studera igen i november 2014. Jag upptäckte då till min förtvivlan att det finns nya regler och att man bara har fram till juli 2015 på sig om man ska få ett slutbetyg. Annars är det gymnasieexamen som gäller, vilket då innebär att det kan finnas kurser som inte kan omvandlas till det nya systemet.

    Jag har sammanlagt 1550 poäng.

    De kurser jag läst är:
    Svenska A kurskod: SV1201 poäng: 100
    Svenska B kurskod: SV1202 poäng: 100
    Förskola, skola, fritidshem kurskod: BKF1204 poäng: 200
    Fritidskunskap kurskod: IOS1202 poäng: 50
    Människor i behov av stöd kurskod IOS1203 poäng: 200
    Psykosocialt arbete kurskod: IOS1204 poäng: 100
    Utveckling, livsvillkor och socialisation kurskod:IOS1205 poäng: 200
    Arbetssätt och lärande kurskod: LPL1201 poäng 50
    Hälsopedagogik kurskod: LPL1203 poäng 50
    Kommunikation kurskod: LPL1204 poäng 50
    Pedagogiskt ledarskap kurskod LPL1208 poäng 100
    Barn-, kultur- och fritidsverksamhet kurskod:BKF1202 poäng 100
    Psykiatri kurskod: OMV1211 poäng: 200
    Psykologi A kurskod: PS1201 poäng: 50

    Av dessa 1550 poäng är det endast 500 poäng som räknas i en gymnasieexamen som jag förstått det. Och att hinna läsa för ett slutbetyg fram till juli -15 är inte möjligt. Då skulle jag behöva läsa 200% med en 3-åring och 5-åring hemma..

    Jag har fått MVG i allt och slitit hårt för dessa betyg, har hela tiden haft barn hemma samtidigt och försökt utnyttja varje stund de sovit samt suttit uppe på kvällstid. Jag har tagit CSN-lån och haft praktik. Känns inte alls rimligt att jag ska ha gjort allt det i onödan!

    Har jag rätt i att endast 500 poäng av mina kurser kommer kunna omvandlas för en gymnasieexamen?

    Kan man inte på något sätt få längre tid på sig att få ett samlat betygsdokument istället?

    8-årsregeln gör dessutom att jag skulle behöva läsa i 150% takt i 1,5 år för att få en gymnasieexamen.. Fastän jag egentligen redan läst 1550 poäng. :-(

    Hoppas du kan hjälpa mig på något sätt i det här, eftersom jag inte vet vem jag annars ska fråga nu i detta läge.

    Syon på kommunen ger mig tyvärr inga svar.

    Vänliga hälsningar,
    Ellinor

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ellinor,
    de nya reglerna med gymnasieexamen trädde i kraft redan från 1 juli 2011. Det är på DISPENCE /undantag - och Rektors beslut krävs, dessutom/ som man kan som längst läsa mot ett Slutbetyg till 30 juni. Jag förstår att det känns som en stor besvikelse för dig.
    Du kan kontakta Skolverket och www.antagning.se och fråga om ytterligare förlängning av övergångsreglerna kan göras. Jag tror, tyvärr, inte att det går.
    Däremot har jag ett förslag att du tittar på www.yhguiden.se och i fall du hittar någon yrkeshögskoleutbildning som du kan tänka dig att gå - så kan det bli en bra lösning för dig, då YH kan göra undantag och inte kräva fullständig behörighet. Man kan söka i "fri kvot" och tas in. Det finns YH på deltid och på distans - vilket kan vara bra om du har två ganska små barn hemma.
    Du skriver inte vilket yrke du har tänkt dig att studera till men utifrån de kurser som du har läst på komvux, gissar jag att kanske de här utbildningarna kan vara av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/stodpedagog
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-trollhattan/konceptutvecklare-inom-besoksnaring-och-smaskaligt-foretagande
    http://www.yhguiden.se/utbildning/forshaga-yrkeshogskola/behandlingsassistent-psykosocialt-arbete
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/hallbarhetssamordnare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/kvalificerad-skotare-inom-psykiatrisk-vard-och-omsorg
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-goteborg/kvalitets-och-miljoledare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/vardadministrator3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/iterum/operativ-redovisningsekonom
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/sakerhetssamordnare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nova-utbildning-fou-affarsutveckling/tandskoterska12
    http://www.yhguiden.se/utbildning/medlearn/vardadministrator5
    Hela utbudet finns på www.yhguiden.se

    men jag skickar nu länkar till några få utbildningar som samtliga är PÅ DISTANS eftersom jag vet inte var du bor och jag förstår att det kan bli svårt att flytta med två barn.
    Jag tycker att YH utbildningar är mycket bra, eftersom de är mycket arbetsmarknadsorienterade och de absolut majoritet (upp till 90%) får jobb direkt efter en godkänd yrkeshögskoleexamen.
    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Önskar dig stort Lycka till & håller tummarna!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Tack snälla för ditt utförliga svar och alla förslag. Dock vill jag satsa på en högskoleutbildning senare. Så nu känns det som att mitt enda alternativ är att satsa på att plugga 700 poäng fram till sista juni! (Jag glömde räkna med en kurs som jag nästan är klar med, biologi 100 p som valfri kurs, för visst blir den valfri, man kan inte göra den istället för naturvetenskap?) För att inte sänka mitt snittbetyg funderade jag på om jag kan läsa t.ex. 400 poäng av de 700 restrerande poängen, och då satsa på högt betyg, men att de sista 300 poängen satsa på IG?! Låter ju helt galet. Men visst kan man ha IG i sitt slutbetyg? Så kan jag senare läsa upp de kurserna jag fått IG i? Då till min sista fråga - hur får jag IG och inte bara streck?! Kan man tala om situationen för skolan och be om att få IG!? Kan jag skriva bara några rader på varje uppgift och därmed få IG - inte streck? Mycket tacksam för svar!
    • Mikael : Jag kommer att skriva svar till dig nu. *L*
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ellinor,
    300 poäng för för många IG för att ha Grundläggande behörighet. Det är max 10% av poängen som man får ha IG i.
    I Slutbetyget är det minst 2350 poäng och 10% av dem är 235 poäng men det finns inga kurser på 35 poäng, då är det i praktiken 200 poäng max som du kan ha IG i.

    Det där med att få ett Slutbetyg i stället för att läsa mot en Gymnasieexamen är det inget som du själv (på egen hand) kan besluta om. Det krävs rektors beslut som säger att just du ("av den och den anledningen") får dispens och kan läsa mot ett Slutbetyg i stället för Gymnasieexamen. Därför bör du träffa SYV på komvux för att göra planering av ett Slutbetyg och sedan presenterar SYV den planeringen till rektor på komvux/vuxenutbildningen och i fall rektor anser att detta är rimligt och inte strider mot reglerna, kan hen bevilja dispens.
    Du kan inte kräva att få ett Slutbetyg. Egentligen utfärdas inte Slutbetyg efter år 2012 på komvux/vuxenutbildningen utan man läser på komvux mot Examensbevis á minst 2400 poäng där Svenska 3 och Engelska 6 också är obligatoriska kurser.
    Jag förstår din situation men vet ej hur vi kan hjälpa dig mer än att vi kan berätta hur reglerna ser ut och råda dig till vad som är möjligt och - enligt vår åsikt - bäst för dig att göra.
    Boka tid hos SYV på komvux snarast eller gå på drop-in (öppen mottagning) på komvux. Ta med dig dina tidigare betyg eller en fullständig förteckning av kurser med tillhörande betyg. Säg att du vill ansöka om dispens och att få läsa mot ett Slutbetyg i stället för Gymnasieexamen. Du kan även på förhand skriva ett brev där du kort och sakligt förklarar varför du är sent ute - så att rektor har bättre underlag till sitt beslut.
    Önskar dig det bästa och håller tummarna för dig!
    Mikael SYV
    • : Hej! Tack för ditt svar. Om jag alltså får IG i 200 poäng, kan jag efter jag fått mitt slutbetyg läsa om den/de kurserna? Tack för praktiska informationen ang. hur jag får ett slutbetyg. SYV på komvux, är det SYV på min kommun du menar då? Och rektor, är det rektorn som står med på kommunens hemsida under "komvux"? Tack för all hjälp!
    • Mikael : Alla har rätt att söka kurser eller prövningar som ger möjlighet att höja sina tidigare betyg. SYV på komvux eller vuxenutbildnignen är det den som hjälper vuxna studerande med studieplanering. Jag vet ej i vilken kommun du är folkbokförd. Det är på den kommunens hemsida som du bör leta efter komvux eller vuxenutbildningen (som är samma sak men heter olika i olika kommuner). Jag tror att rektorn kommer att hänvisa dig till SYV för att göra genomgång av dina tidigare betyg i förslag på hur din studieplan kan se ut. Men du får givetvis ringa eller maila till Rektor på komvux (eller vuxenutbildnignen) själv också. I mindre kommuner kan komvux och gymnasieskola för ungdomar vara sammanslagna och finnas i samma lokaler och med samma SYV och rektor. Bästa hälsningar och stort Lycka till! Mikael