Anna

    Hej, vår familj ska flytta till England och min dotter ska då plugga A- levels i England. Nu vill skolan i England veta om 9ans nat prov i Sverige är likvärdiga med GCSEs? Hur ska vi kunna få hjälp med detta? Hon vill gärna slippa läsa year 11 i England... Mvh Anna

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna! Enl.vad jag tror är det så här: GCSE-examen brukar som helhet motsvara ett Slutbetyg från den svenska grundskolan. Det engelska skolsystemet skiljer sig dock från det svenska: där specialiserar man sig tidigare än i den svenska skolan. Eleverna i England studerar färre ämnen och det resulterar i att de når en högre nivå i de utvalda ämnena.

    Kan inte den skolan där din dotter ska läsa ge henne något prov att göra för att bevisa kunskaperna hon har? Det är ju de faktiska kunskaper som man bygger vidare på. Börjar man i den nya skolan på för hög nivå, blir det sällan bra. Vid byte av land är det inte ovanligt med ”omgångar ”, alltså att man till viss del repeterar det man läst innan, i ett annat land - det är ett nytt språk, ett nytt land och mycket annat som blir nytt, så eleven kan bli för stressad; det är inte farligt att gå i skolan ett extra år: finns många fördelar- vid repetition fördjupar man sina kunskaper, har också tid för återhämtning och hobby, sport och umgås med vänner.