Elissa
    Hej.
    Jag fick höra på att om man läser till ämneslärare i åk 7-9 blir man också behörig till att undervisa i åk 4-6, stämmer detta?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elissa,
    vad vi fick som svar när vi frågade personer som är välinsatta i lärarbehörigheter, är att gymnasielärare blir samtidigt behörig undervisa i samma ämnen på högstadier, alltså i årskurserna 7-9 - i Samma ämnen, och behörig ämneslärare för årskurserna 7-9 blir behörig att undervisa på "mellanstadiet", alltså i årskurserna 4-6 (också här: i samma ämnen). Men det är ju inte alla ämnen som eleverna börjar läsa innan årskurs 7, så om man utbildar sig till lärare i de ämnen som ej läses innan högstadiet, då kan man inte få undervisa i "samma ämnen" för de läses ju inte i tidigare åldrar. :) Men fråga gärna skolverkets avdelning för lärarlegitimationer, om du vill vara helt säker. Jag tänker också på de eventuella framtida ändringar som vi idag inte vet någonting om... så exakt hur det i detalj blir i framtiden, kan ingen idag ge någon garanti på.

    • Elissa : Ok, tack så mycket för svaret!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!