Brian
    Hej! Jag står fast mellan valet att bli lärare eller jobba som civil utredare. Någonting som jag tycker verkar intressant är jobbet som civil utredare för polismyndigheten men jag känner att ämneslärarutbildning står mig närmst och jag ska börja plugga nu till hösten 2018. Det jag undrar är om jag eventuellt kan få ett jobb som civil utredare då jag ska läsa ämnena samhällsvetenskap och historia.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Brian,
    vad polisen bestämmer sig för i framtiden - vet vi idag inte. Men som det är idag, så anställer dem som Civilutredare >>> folk med olika högskoleutbildningar och den utb., som du ska börja läsa - tycker i alla fall jag - är passande.

    Men det kan ingen annan än Polismyndigheten svara ang. vem de tänker anställa hos sig. Som det brukar vara, så väljer Polisen och alla andra arbetsgivare "de bästa"/mest passande - av alla som söker. Säg att det finns 3 tjänster och det blir 20 stycken med Kriminologiska utbilningar som söker - då tror jag inte att ämneslärare har någon chans, men om det är 20 tjänster och endast 19 sökande - då kommer alla som söker få jobb, kan jag tänka mig, om de har "någon form av eftergymnasial utbildning" och inte förekommer i "belastnings-registret". :)

    Du får hemskt gärna kontakta polisen och ställa samma fråga till dem, men jag tror du får svar att När polisen utlyser några tjänster, då är alla välkomna att söka och att "de bästa" eller mest passande väljs ut sen och vilka det blir går inte att säga på förhand.

    vänligen

    Julia syv