toto

    Hej! Jag går just nu på receptarieprogrammet och tänker fortsätta vidare till apotekare via 2års utbildning i Umeå. Där sker antagningen baserad på antal hp så jag undrar om jag kan nu till hösten söka till kursen (arabiska för nybörjare I) för för att hp poäng? Tack för hjälp

    • Milla : Jag tror inte det spelar roll men fråga gärna antagningsgruppen på Umeå Universitet; jag har förklarat lite mer utförligt i mitt svar som du finner nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rita!
    enligt vad jag, som är allmän studievägledare, minns så har det vid tidigare antagningsomgångar till masterprogrammet i farmaci inte spelat roll inom vilka områden högskolepoängen är, men det bästa är om du kontaktar antagningsgruppen på det lärosäte där du vill komma in på masterprogrammet och ställer frågan direkt till dem, för det är där antagning görs och de är experter på just det. På utbildningens egen webbplats står det just nu (mars 2022) att urval görs på "Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag". Det står inte att högskolepoängen måste vara inom något speciellt område. Jag tänker dock på att urvalsgrunder kan i framtiden ändras (du kan fråga om det på Umeå Universitet - fråga antagningsgruppen om det finns några planer på att ändra urvalskriterier). Jag tycker att det är bra att läsa kurser inom områden som ligger närmare "läkemedels-kunskapsområde" - detta även för att det blir i så fall lättare att läsa på master i farmaci (om du kommer in) och för att dina intressen ligger uppenbarligen inom det kunskapsområde (för att du valde ju att läsa till receptarie). Jag tänker också så här: skulle det vara så att du inte ska läsa på master i farmaci, och söker jobb direkt efter receptarieprogrammet, så ser det mycket bra i CV om du har läst kurser inom "rätt kunskapsområde", förutom receptarieprogrammet (för att imponera på arbetsgivare och vinna i konkurrensen om jobbet - du kommer då att ha en extrafördel när du söker jobbet; kanske går det också förhandla upp lönen lite mer).
    Jag råder därför i första hand satsa på kurser inom "rätt kunskapsområde", men fråga gärna antagningsgruppen på Umeå Universitet - vad gäller de formella meriter.

    Studie- och yrkesvägledare