Ebba

    Hejsan! Jag vill studera på distans utan obligatoriska träffar. Målet är att nå en examen som ger mig möjlighet att arbeta med och hjälpa barn som varit utsatta för exempelvis trauma eller liknande. Jag vill ha rollen att tala med och ha terapeutiska samtal med ungdomen/barnet samt kanske lägga upp behandlingsplan som jag sedan utför. Drömmen är att ha ett sådant jobb som både innefattar administrativa uppgifter samt icke-administrativa uppgifter. Undrar om beteendevetare ger mig behörighet att jobba med ungdomar på det viset? Eller behöver man läsa till kurator/terapeut istället? Vill gå en så bred utbildning som möjligt så att man senare i livet kan testa på andra liknande yrken utan ny utbildning. Därför vill jag undvika att läsa till kurator eller terapeut om det inte är brett nog att i framtiden kunna byta yrke. Är beteendevetare rätt utbildning för mig eller borde man läsa socionom eller något annat istället? Undrar även om distansutbildningar som ej är csn berättigade ger rätt till att söka vissa stipendier? Tack! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, om stipendier är det en mycket svår fråga.. vi kan inte riktigt svara på den...
    *******

    Vad gäller jobba med de typer av arbetsuppgifter som du nämner i din fråga så tänker jag i första hand på yrken PSYKOLOG och Psykoterapeut. Kuratorer och "beteendevetare" lägger inte upp behandlingsplaner och genomför inte "behandlingar".
    "Beteendevetare" är ett samlingsbegrepp för personer som har utbildningar inom sociologi, pedagogik, kriminologi och psykologi.

    Socionomprogrammet är en mycket bred utbildning, som kan ligga till grund för att vidareutbilda sig till psykoterpeut. KIKA ÄVEN PÅ socionomyrken.