Lucas

    Hej! Jag genomförde en prövning i våras och är således med i BII. Nu ska jag genomföra fler prövningar och undrar följande: Jag vet att man inte kan sänka sitt betyg i BI om man råkar prestera sämre på prövningen, men gäller det även BII. Om jag skulle prestera sämre, skulle mitt snitt i BII förändras eller förbli detsamma?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    om man har fler betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.

    Att du gjort en prövning, oavsett vilket betyg man fick på prövningen, placerar dig inte automatiskt i BII, kompletteringsgruppen. Det är om du fick betyg i en ny kurs som krävs för särskild behörighet (och utan det betyget är du alltså obehörig) eller om du genom komplettering (t.ex i form av en prövning) HÖJDE ditt meritvärde.

    Alltså, om du genom prövningen ej fick ett högre meritvärde (och den kursen som du gjorde prövning i ej gjorde dig behörig, som du innan prövningen ej var), då kommer du inte prövas i BII, kompletteringsgruppen.

    Du kan läsa info på www.antagning.se eller ringa till dem som jobbar med antagning till svenska högskoleutbildningar; tel.nr 0771-550720 och tel.tid kl.9-16 på vardagar.