Tecken
    Jag är lite osäker på skillnaden mellan BI och BIEX. Om jag har förstått det rätt så är det nästan samma sak, för att båda grupperna gäller för de som har den nuvarande gymnasieexamen? Om jag räknar ut mina betyg så kommer jag in via BIEX (max meritpoäng inkluderat) men inte i BI och det är här som gör mig orolig; har jag fortfarande en chans att komma in (om vi bortser från konkurrensen) eller borde jag söka mig till ett annat program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    antagningsgräns (vilka betyg som ger plats på utbildningen) "vandrar" lite upp och ner - och det är ingen som vet vart den hamnar innan det är klart, så att säga. Man vet det "retroaktivt" vad som krävdes vid den avslutade antagningen, men inte på förhand.

    Den som har Examensbevis prövas både i BI och BIex grupper. Men sista gång används BIex gruppen vid antagning till vårterminer 2017. Från antagning till höstterminen 2017 kommer alla sökande som inte har kompletterat sina betyg, prövas tillsammans i BI urvalsgruppen, dvs alla de som har "gamla" Slutbetyg i de nya - Examensbevis.

    Det är alltid bra att konkurrera även i HP-urvalsgruppen, dvs på resultat av Högskoleprovet. Det ger dig en extrachans. Finns det AU, alternativt antagning, sök även i den urvalsgruppen i så fall.

    Har du möjlighet att göra prövning eller läsa upp en eller flera kurser och få högre betyg i samma kurs/kurser som redan ingår i ditt Examensbevis, kommer du att prövas även i BII urvalsgruppen i så fall. Sista kompletteringsdag är i år 20 juni 2016.

    Det du kan göra är, alltså, att försöka ha så höga betyg du kan och för övrigt, "hamna" i så många olika urvalsgrupper som möjligt. I varje urvalsgrupp har du en ny chans.

    Bästa hälsningar

    ANNA