Peter SYV på GymnasieGuiden

    Svar på din fråga är Ja. Och det räcker även med betygen i lägre kurser, alltså fysik1a, kemi1 och biologi1 för att du ska slippa läsa naturkunskap 2 om nk2 krävs för särskild behörighet till den högskoleutbildning som du vill söka till.
    Om du inte har godkända betyg i fysik 1a, kemi1 och biologi1 men har godkända betyg i fysik2, kemi2 och biologi2, då är det "lika bra" det! :) Har man betygen (godkända sådana) i högre kurser inom samma ämne, anses man vara behörig vad gäller lägre kurser.