Damla98
    Hej, jag ska efter sommarlovet börja mitt andra år på gymnasiet och ska då läsa beteendevetenskap. Jag undrar om man kan bli åklagare, advokat eller något liknande om man går på det programmet. Jag kan även tillägga att jag har valt privatjuridik som individuellt val. Jag ska även gå på universitetet efter gymnasiet. Om inte, kan du ge några förslag för vad man kan bli om man läser beteendevetenskapsprgrammet?

    1 Svar

    Hej!

    Samhällsvetenskapsprogrammet inrikting beteende är en bred utbildning som ger en grundläggande behörighet till att söka eftergymnasialautbildningar på universitet eller högskola.
    Därför kan du läsa vidare inom många olika områden (inom naturvetenskap kan det vara svårt utan att du behöver komplettera). Det jag tycker att du kan börja fundera på är vilka ämnen som du tycker är mest intressanta eller om du har några intressen? För att sedan komma fram till yrken eller studier som skulle kunna passa dig.
    Här kan du göra ett test som en start: http://www.gymnasieguiden.se/testet

    Om du vill arbeta inom rättsväsendet t.ex som åklagare behöver du läsa Juristprogrammet.
    För att söka till Juristprogrammet behöver du grundläggande behörighet, det har du om du får en gymnasieexamen från samhällsvetenskapsprogrammet.
    Förutom grundläggande behörighet krävs särskild behörighet till juristutbildningen. För att kunna antas måste du ha studerat Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A1)
    (De kurserna ingår också i Samhällsvetenskapsprogrammet).

    Juristprogrammet är en väldigt populär utbildning och många elever som söker dit. Därför krävs förutom rätt behörighet även att du har höga betyg. Det är därför bra om du har möjlighet att läsa kurser som ger meritpoäng, t.ex matematik, modernt språk och engelska, det ger dig fördelar när du sedan söker.

    Att skriva högskoleprovet kan också öka dina möjligheter att bli antagen då du är med och söker till Jurisprogrammet i två urvalsgrupper.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV