emanuel
    jag går i nian nu och vill gå natur med inriktning natur på gymnasiet. jag läste någonstans att det kan bli så att bara de elever med bäst betyg får välja inriktning i åk 2 om det blir för många som söker till samma. stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emanuel,
    ja, det kan bli så att skolan tvingas att göra någon sort urval bland elever - till å k2 då inriktning börjar läsas, i fall för många vill läsa samma inriktning och för få - en annan inriktning.
    Just vad det gäller NA, så är det så här: det finns två inriktningar
    Naturvetenskap
    där kurserna Biologi 2 Fysik 2, kemi 2 samt Matte 4 - ingår
    och
    Natur- & samhälle där kurserna Geografi 1, Samhällskunskap 2 och ett naturvetenskapligt ämne, 100p. ingår.
    De kurserna övan - det är bara det som skiljer inriktningarna åt. Alla andra kurser är exakt samma på båda inriktningar.
    Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 och Geografi 1, Samhällskunskap 2 - kan alla läsas även som programfördjupande kurser. Det är, alltså, fullt möjligt att läsa "båda inriktningar" samtidigt genom att fylla på med kurser inom Programfördjupningen och/eller Individuellt val.
    Om du söker till en skola som enbart erbjuder EN INRIKTNING, får du en garanti på att läsa just den.
    Om du söker till en skola som erbjuder flera inriktningar, då söker du till PROGRAMMET och kan inte vara helt säker på vilken inriktning du kommer att läsa.
    Skolan måste ju ha möjlighet att bedriva undervisning med klasser i normal storlek och om för många vill läsa samma inriktning och för få - en annan, så finns det två möjligheter: stänga en av inriktningar och ha två grupper som läser samma inriktning (men då kanske inte lärarkapacitet räcker till) eller "tvinga" vissa elever att läsa den inriktning som de inte väljer i första hand. Om den senare varianten kommer till stånd, då är det oftast "på betyg" från å k 1 - de som har bäst betyg - för välja inriktning och resten får ta den inriktning som "bli över". Det finns inte så många andra sätt att lösa situationen på.
    Mvh
    Anna SYV