Hej Maria,

    max antal meritpoäng vad gäller moderna språk ger godkända betyg i kurserna Mod.språk (t.ex franska) 3 och 4. Endast några få utbildningar kräver - för särskild behörighet - godkänt betyg i mod.språk3, och då uppnår man max antal meritpoäng för moderna språk genom steg 4 och 5 (eller genom steg 4 i det första språket + steg 2 i det andra språket). Så, om man söker till en högskoleutb., som inte kräver mod.språk, då uppnår man max meritp.inom moderna språk genom mod.språk3och4 och får då ej meritp.för mod.språk5. För reglerna kring meritp.för de som har examensbevis eller läser mot examensbevis från gymnasiet eller från komvux - var god se gymnasieGuiden.se/merit

    Du i din fråga nämner "dåigt betyg i kursen", men här är det mycket stor skillnad på F som är icke-godkänt betyg och godkända (men låga) betyg, som t.ex E som är lägsta av de godkända betyg. För E och högre betyg får man meritpoäng, men för F får man inte meritpoängen. Att ha F i moderna språk5 blir då bara till nackdel. Men att ha E kan ge fördelar.
    Allmänt gäller: man ska försöka få så höga betyg i alla kurser man läser. Att kunna mer inom olika språk kan ge fördelar i form av Kunskap och möjligheter på arbetsmarknaden, även om man ej får formella fördelar vad gäller komma in på en utbildning.

    • : Tack för svar! Men påverkas det negativt om man får ett dåligt betyg i en kurs man väljer för att få merit? Säg att jag får E i en kurs som ger meritpoäng. Jag får då meritpoängen, men hade det varit bättre att läsa en kurs som inte ger merit men där jag får betyget A?
    • Anna : Du får högre höjning med E i en kurs som ger meritpoäng, jämfört med A i en kurs som inte ger meritpoäng. Frågan är dock om just moderna språk 5 kommer ge dig meritpoäng. Vilken utbildning på högskolenivå vill du söka till?
    • : Jag förstod det som att man inte fick merit för franska 3 om den ingår som obligatorisk kurs i gymnasieutbildningen och då vill man samla ihop sammanlagt 2,5 meritpoäng genom engelska 7, franska 4 och 5. Men är det feltänkt? Vet ej vilken utbildning, men vill få full merit från gymnasiet
    • Anna :

      För vilka kurser man får meritpoäng beror till stor del på hur Särskild behörighet ser ut - till den högskoleutb.som man vill gå. - Eng 7 krävs inte för särskild behörighet till ngn svensk högskoleutbiling och godkänt betyg i eng7 ger 1.0 meritpoäng. Vilka mattekurser och mod.språk kurser som ger just dig meritpoäng beror på vilken högskoleutbildning du vill söka till. var god se gymnasieGuiden.se/merit

    Läs alla kommentarer