Madeleine
    Hejsan!
    Jag älskar matte och har väldigt lätt för ämnet och funderar nu över ett framtida yrke. Jag vet inget yrke med matte mer än aktuarie och undrar nu lite om det yrket.

    1. Vad går yrket ut på?
    2. Vad bör jag vara bra på/intresserad av/tycka om att göra?
    3. Vilken linje bör jag läsa på gymnasiet? Kan jag läsa Natur/Natur eller bör jag läsa ekonomi?
    4. Hur lång är utbildningen och vart kan jag gå den?
    5. Är det lätt att få jobb?
    6. Är det hyfsat bra lön (så att det känns "värt" att läsa på högskola med allt vad det innebär, studielån osv.)?
    7. Hur är arbetstiderna?
    8. För/nackdelar?

    Tack för svar och om du vet något annat yrke med matte så får du gärna nämna det :)

    Mvh Madde i 9an

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Madde, så roligt att du har lätt för matte och vet att du vill jobba med det ämnet i framtiden.

    Aktuarier i ett försäkringsbolag gör statistiska beräkningar till exempel av hur stor risken för dödsfall och olyckshändelser är i olika åldrar. Att räkna ut risker och kostnader för skador på hus, bilar och industrianläggningar kan också ingå i arbetet. Beräkningarna blir underlag för de avgifter för försäkringarna, så kallade premier, som försäkringstagarna ska betala. Ibland gör du som aktuarier analyser för att beräkna återbäring för pensionsförsäkringar eller deltar i arbetet med att utveckla nya försäkringstyper.
    Försäkringsmatematiker har liknande arbetsuppgifter.
    Andra yrken där mycket Matte behövs för att klara av arbete är:
    Statistiker
    Ekonom
    Nationalekonom
    Controller
    Finansekonom
    Finansanalytiker
    Portföljförvaltare
    Värdepappersmäklare
    Civilekonom
    Miljöekonom
    Lärare i Matematik

    Medellön för en Aktiarie ligger på ca 43 600 kr./månaden i Sverige idag.
    Du kan se lönestatistik på http://www.lonestatistik.se/yrken-a-till-o.asp - för många olika yrken.

    Angående villkor vad det gäller arbetstider för Aktuarier mm. & om det är svårt att få jobb, hänvisar vi till fackföreningen http://www.jusek.se. De kan bättre svara på de frågorna.

    Du frågar om du kan gå Natur/natur eller om du måste läsa Ekonomi.
    I fall du vill läsa mycket Matte, så är det Teknik eller Naturvetenskapsprogrammen som rekommenderas, eftersom det på de två programmen läses det avancerade spåret i Matte. Kurserna 1c, 2c och 3c är obligatoriska på alla inriktningar på de två programmen.
    På en av inriktningarna på varje program är även kursen Matematik 4 - obligatorisk. Annars så kan man lägga till Matte 4 och även Matte 5 och Matematik Specialisering - inom t.ex. Programfördjupningen på NA och TE.

    Om du väljer att läsa Ekonomiprogrammet, så läses det medelsvår spår i Matte - b-spår och det är på inr.Ekonomi som Matte 3b läses, men på inr.Juridik kan man lägga till Matte 3b och även Matte 4.

    Vet ej om du känner till att det finns Riksrekryterande skolor, dit elever från hela Sverige kan söka och här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ehrensvardska-gymnasiet kan du se presentation av en sådan skola, som har Matematik som sin specialitet.

    Du, som gillar Matte, titta in på http://www.matteboken.se, där du kostnadsfritt kan läsa framåt i matte eller bara kika in på gymnasiekurser i matematik - på förhand.

    Önskar dig allt väl! Återkom om jag har missat att svara på ngt. du undrar över eller om du kommer på nya frågor.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV