Fia
    Hej! Jag är intresserad av riksgymnasiet! Jag är hörselskadad, undrar hur det är att bo själv. Hur mycket pengar får man i studiebidrag? När man bor själv och så? Man måste köpa sin mat själv. Kan du berätta för mig om natur&samhälle programmet där? Vad läser man då vilka ämnen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Fia,
    på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/riksgymnasiet-for-dova-och-horselskadade ser du skolans presentation.
    Studiehjälp som alla gymnasieelever får är för närvarande 1050 kr./månaden. Om en gymnasieelev måste flytta hemifrån för att gå på gymnasiet, har man rätt till Inackorderingstillägg. Hur stor inackorderingstillägget blir beror på hur långt det är mellan din folkbokföringsadress och skolan.
    Du kan läsa mer om Studiehjälp på http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp
    och om Inackorderingstillägget - på http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/inackorderingstillagg-1.4696

    Riksgymnasiet erbjuder boende i både veckohem och elevkollektiv och på mötesplatsen Café 019 kan du umgås och träffa nya kompisar.

    Jag råder dig försöka ordna så att du skulle kunna göra praktik på skolan 25-27 november och/eller 2-4 december.
    Om du kan besöka Gymnasiemässan i Älvsjö /Stockholm/ den 20-22 november, så finns Riksgymnasiet där bland utställare /i monter nummer C16:31.

    För frågor om boende råder jag dig kontakta:
    Annika Enerholm, boendehandläggare
    Tfn: 019-21 67 46
    E-post: [email protected]

    Jag hoppas att du fick en del av dina frågor besvarade nu och andra frågor kan jag tyvärr inte svara på /t.ex. exakt hur mycket du får i Inackorderingstillägg - det är en fråga som CSN www.csn.se kan besvara/.

    Du är alltid välkommen att kontakta oss på Fragasyv.se och vi skall försöka hjälpa dig på alla sätt vi kan!
    Bästa hälsningar
    Julia SYV

    Hej igen!

    Hur mycket du får i inackorderingstillägg varje månad beror på hur långt det är mellan ditt föräldrahem och skolan där du går.

    Så här mycket får du i Inackorderingstillägg:
    om avstånd i km mellan ditt föräldrahem och skola är mellan
    0-44 km - får du 1 190 kr./månad
    45-84km - 1 315
    85-124km - 1 460
    125-174km - 1 625
    175-224km - 1 770
    225-599km - 1 875
    600-899km - 1 980
    900-1 299km - 2 160
    mer än 1 300 km - 2 350.

    Det är siffrorna från tabellen på CSN´s hemsida. Om du kan ta reda på avstånd i km - får du direkt se antal kr./månad.
    Bästa hälsningar
    Julia Syv