Tory

    Kan du ge mig några universiti i norge där jag kan plugga läkare eller tandläkare programmet gratis? Jag vill också veta hur mycket poäng det krävs för att komma in i de universiti? Jag ska ta studenten år 2022 och jag är en svensk medborgare.

    4 Svar

    Daniel SYV

    Hej Tasriha!
    Tyvärr är det så att vi på FRåGA SYV inte har någon expert på Norska utbildningar. Vi råder dig därför att söka information på t.ex
    utdanning.no/tema/utdanning/videregaende Testa också vända dig till Ambassaden och konsulatet som kan ha någon utbildningsexpert eller i alla fall borde kunna hänvisa dig rätt.
    Allmänt gäller: genom Nordiskt samarbete bör nordiska medborgare ha tillgång till "varandras" utbildningar på samma sätt som "egna" medborgare. Och jag tolkar det som att utbildning är gratis: om den är gratis för norska medborgare, då är den gratis också för svenska medborgare. Det är i alla fall min förståelse av detta men är, som sagt, inte expert på utbildningar utanför Sverige.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:

    Svar:

    De nordiske lande indgik i 1996 en overenskomst om adgang til videregående uddannelser i Norden. Den nordiske overenskomst giver borgere med fast bopæl i et nordisk land adgang til andre nordiske landes hele videregående uddannelser på lige fod med landets egne borgere.

    Det er desuden muligt at søge ind på en uddannelse i et andet nordisk land og få meritoverført (godkendt) de kurser man har taget på en uddannelse i et andet nordisk land.

    Det betyder altså at:

    Du som statsborger i et nordisk land kan søge til en norsk uddannelse på samme præmisser som norske statsborgere.

    Du vil kunne bruge din uddannelse i alle nordiske lande. Det betyder, at du kan flytte fra et nordisk land til et andet under din uddannelse, hvis du ønsker det; du kan starte dine studier i Norge og afslutte dem på et svensk universitet der tilbyder en tilsvarende uddannelse.

    Din norske eksamen er lige så gyldig i Sverige som i Norge.

    Du finder generel information på Info Nordens websider, https://www.norden.org/sv/info-norden/hogre-utbildning-och-yrkeshogskoleutbildning-i-norge.

    Du bør kontakte NOKUT for mere konkret information, https://www.nokut.no/.

    Du finder al information om lægestudiet i Norge her, https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/lege. På linket finder du også information om hvor uddannelsen tilbydes i Norge. Du finder information om optagelseskrav og karaktergennemsnit hos det enkelte studiested.

    • : Hej! Tack för svaret. Nu vill jag också plugga i en av den länderna norge/danmark/finland. Kan du ge mig länkar på läkarprogrammet universitiet i dessa länder eller länkar där kan jag kontakta dem? Jag kom till sverige 2015 och jag tar studenten nästa år, jag vill plugga, jag vill ta ett möte med en SYV som dig Anne, via online eller offline. Hur kan jag ha ett möte för universitet utbilding ämne med ett SYV? Min gymnasiums SYV vet inte så mycket om dessa saker. Jag behöver hjälp.
    • Anna :

      FRåGA SYV är endast en "hemsida"/webbsajt. Och vi är endast "allmänna studievägledare", inte experter på läkarprogram eller på utbildningar utomlands. Vi har inte den kompetensen som du efterfrågar. Vi gör vårt bästa men vi kan inte svara på frågor som vi inte kan svaret på. Att få studievägledning inför studier utanför Sverige är i Sverige ett ganska stort problem. Vi påtalar det i alla forum vi kan. Problemet är att det finns många länder utanför Sverige och att "hålla med" experter på utbildningar i alla de länder skulle bli väldigt dyrt och vem ska betala? En person som ska skaffa sig kompetens och sedan också konstant hålla sig á jour om utbildningar i ett annat land vill ju ha lön (det finns inte många som kan jobba gratis), och frågan är Vem ska betala för det? Hur som helst, kan vi tyvärr inte här på FRåGA SYV erbjuda vägledning på annat sätt än genom svar i trådarna här på sajten. Vad gäller studera i Danmark, så finns det en sajt - Öresund direkt, vilket vi rekommenderar att du besöker och letar efter information där + du kan också skicka en fråga till Öresund direkt. Besök oresunddirekt.se/se/jag-vill-studera-i-danmark - kontaktinformation hittar du på oresunddirekt.se/se/kontakt

    • Anna :

      Om högre utbildning i Finland finns information på svenska på sajten studieinfo.fi/wp/universitet

    • Anna : Du kan också testa kontakta rådgivare i Finland: Finnish Employment and Economic Development Office Finland - Helsinki-Uusimaa +358 295 040 000 [email protected] Kontakspråk: engelska (en), finska (fi), Svenska (sv).
    • : Tack så mycket för svaret! Jag kontaktar dem.
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej. Nedan kan du läsa svar från en sakkunnig:

    Hej och tack för din fråga!

    https://www.osf.fi/juniorer/bli-tandlakare

    https://www2.helsinki.fi/sv/utbildning/program/utbildningsprogrammet-i-odontologi

    https://www2.helsinki.fi/sv/medicinska-fakulteten/forskning/doktorsutbildning

    https://studieinfo.fi/wp/universitet/vad-kan-man-studera-vid-universitet/medicin-farmaci-odontologi-och-medicin-vid-universitet/

    Ovan har du några länkar med information. Så vitt jag vet i dagsläget, är det möjligt endast vid Helsingfors Universitet att studera helt på svenska, delvis vid Åbo Universitet.

    Det är vanligt att finlandssvenskar åker till Sverige för att studera till tandläkare eller vilken utbildning som helst i princip på grund av språksvårigheter (ja, det finns faktiskt de finländare som har svårigheter med finskan).
    *********************
    I svaret ovan ser du några länkar. Sök information på de sajterna som länkar leder till.
    Vad gäller undervisnignsspråket så tolkar jag svaret på så vis att majoritet av finska högre utbildningar ges på finska och endast några få - på svenska. Vad gäller läsa i Finland på engelska, kan vi tyvärr inte ge någon information om - för den har vi inte.

    Vägledare SYV

    Hej!
    Genom det här webbplats kan man ta reda på olika utbildningar i Finland: https://beta.opintopolku.fi/konfo/sv/, och där kan man välja också undervisningsspråk. Sökmaskinen verkar vara beta, dvs. att kanske fungerar den inte perfekt ännu. Kanske lönar det att använda sökmaskinen på engelska och svenska att vara säker att hitta alla möjlighet. Till sist är det alltid säkrast att kolla direkt från universitet, att information stämmer!

    Bra information här också: https://www.infofinland.fi/sv/livet-i-finland/utbildning/utlandska-studerande-i-finland och här:https://www.studyinfinland.fi/.

    Hoppas att det hjälper!