Dimah

    Hej! Jag har några frågor angående mitt gymnasieval. Jag går nu första året på naturvetenskapsprogrammet och måste nu välja inriktning. Jag funderar på att välja natur natur då jag vill bli tandläkare men har hört mycket om att men behöver mycket höga betyg för att kunna komma in i tandläkarprogrammet. Det som jag fått höra är att antagningspoängen brukar ligga mellan 20-22 poäng. Så som det ser ut just nu tror jag jag kommer ha C i nästan alla ämnen och kanske några enstaka B vilket blir då 17,5 poäng om jag lägger till meritpoängen. Stämmer det? I så fall kommer jag inte kunna komma in. Vet inte om det är värt att anstränga mig själv för mycket för att få de betygen jag behöver för att komma in då jag kanske blir besviken sen om jag inte skulle kunna komma in. Vad finns det för alternativ. Har bland annat hört om högskoleprovet och komvux och att plugga utomlands. Jag undrar vad det är som är smidigast? Brukar många bli räddade av högskoleprovet och är det värt att fokusera på det? Har också hört att om man söker in med komvux att det blir svårare att komma in. Stämmer det? Vet i så fall inte om det är värt att testa då jag känner mig väldigt omotiverad. Vet inte om jag är så förtjust till att plugga utomlands och vet inte om det finns fler alternativ som skulle kunna rädda mig. Men om jag skulle satsa på betygen skulle jag behöva de där extra 2.5 meritpoängen. Jag undrar vilka kurser man kan få de ifrån. Om jag t.ex behöver välja mellan matematik 5 och hållbart sammhälsbyggande ska jag då välja matematik 5 då jag hört att man får extra meritpoäng av den. Och är det sant att man får meritpoäng av matematik specialisering och inte av bioteknik eller miljö och energikunskap för då behöver jag också välja det som fördjupningskurs. Så frågan nu är vilka kurser jag behöver välja för att få dessa extra meritpoäng. Sedan funderar jag på att bli ingenjör om jag inte har möjlighet till att bli tandläkare. Kan man då välja natur samhälle och bli ingenjör då det känns bättre att bestämma nu vad jag ska bli så jag kan gå natursamhälle och i så fall få bättre betyg. Ska jag då välja natur natur eller natur samhälle och vilka yrken skiljer de åt. Är mycket förvirrad och känner att jag behöver mycket råd.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om meritpoängen för dig som läser mot examensbevis på gymnasiet finns en tydlig sammanställning på gymnasieGuiden.se/merit  Var god läs info på länken ovan, då vet du redan vilka kurser som kommer ge dig Merit(extra)poängen.

    ang. yrken Tandläkare eller "ingenjör"
    Om du med "ingenjör" menar högskole- eller civilingenjör, då krävs det för behörighet bl.a Matematik 4 och Fysik 2 och det är kurser som inte ingår i inriktning "samhälle" på NA. Men om din skola ger möjlighet att välja till (inom programfördjupning eller individ.val) matte4 och fysik2 när du läser inriktning "sam"/NA, då blir du behörig (under förutsättning att du får godkända betyg och även tar ut examensbevis; finns rätt många olika krav för att kunna få ut examensbevis).
    "Ingenjör" kan man bli även med en annan utbildning än högskoleutb., t.ex kan man läsa inom yrkeshögskola. till tekniska utbildningar på yrkeshögskola brukar matte 2 krävas; fysik och kemi brukar inte krävas.

    Högskoleprovet
    Det finns inga nackdelar i att göra högskoleprovet. Det är bl.a därför som väldigt många vill göra HP. Det kostar 450kr i anmälningsavgift och så spenderar man en hel dag när man skriver HP. Resultat kan man sedan använda (eller inte) - på olika sätt. HP-resultat placerar dig även i HP-urvalet om du söker till högskola-universitet, så du får ännu en chans att komma in. Söker man inte till högskola, men fick högt resultat på HP, kan man uppge det i CV (ser bra ut där), och även som ett "plus" när man t.ex söker till yrkeshögskola (formellt sett, så används HP-resultat endast i ansökningsprocessen till svenska högskoleutbildningar).
    Hur högt HP-resultat du kan få kan jag inte uttala mig om. Gör HP om du vill och kan. Det finns som sagt inga nackdelar i att ha gjort högskoleprovet!