Johanna
    Hejsan! Jag har två frågor som har dykt upp.

    1. Nu är jag inne på att läsa till lärare efter studenten, möjligtvis för gymnasiet och då vill jag läsa biologi/matte eller historia. Vilka kurser får jag meritpoäng i? Får jag automatiskt poäng när jag läser tyska 3/4 och matte 4? När jag räknar ut mina poäng, så kan vi säga att jag tillexempel har 1,5 i extra meritpoäng och sen 16 utöver det, lägger jag till 1,5 eller är de inräknande?

    2. Vad skulle hända om jag får F i ett ämne? Börjar tvåan och valde natur-natur men är orolig för att jag inte kommer klara av det, då jag hade kämpigt med tex kemi nu i ettan, och vet att jag måste lägga ner oerhört mycket tid för att få högre än E i kemi 2.
    • : Eller rättare sagt, kan jag gå i universitet och läsa en utbildning som inte kräver det ämne som jag har fått F i? (hoppas verkligen inte att jag får F men har haft det i tankarna pga hur det var i ettan)

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Johanna!
    Man KAN gå på Universitetet och läsa en utbildning som inte kräver det ämne i vilket man har fått F /om man för övrigt har uppnått kraven för bade Grundläggande & Särskild behörighet).
    Grundläggande behörighet: Gymnasieexamen (inte ett studieintyg). För att få ut just GYMNASIEEXAMEN måste du har fått 2500 betygsatta poäng, alla obligatoriska ämnen måste vara med (inkl. Gymnasiearbete) och antal icke-godkända poäng får inte överstiga max 250 p.)
    Får du ut GYMNASIEEXAMEN från Naturvetenskapligt program, har du grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du, mot förmodan, får F i en kurs, som inte är obligatorisk för Gymnasieexamen, är det ingen fara med din behörighet. Betyg F drar, dock, Jämförelsetal ganska mycket "neråt" då F ger "noll" poäng och betyg E ger 10 poäng, dvs skillnad mellan F och E är samma som mellan E och A betyg /då A ger 20 poäng/. Därför är det klokt att lägga tid och energi på de ämnena där man riskerar F. Räddar man sig från "F"betyget är det samma vinst i Jämförelsetalet som om man höjde från E till D i fyra ämnen.

    Ang.Meritpoäng, läs här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser. Du kan som mest få 2,5 meritpoäng totalt, av dem max 1,0 i Matte & Engelska vardera och max 1,5 i övriga Moderna språk. [översättning från "gamla gymnasiekurser" till de nya: Engelska B = Engelska 6; engelska C = engelska 7].
    Du undrar också om Meritpoäng räknas "utöver" de övriga poäng och svar på den frågan är JA. Om du, t.ex. får 16,0 i Jämförelsetal (som ibland fortfarande kallas för Meritvärde) och ha last de "högre" kurserna i Matte, Engelska eller övriga Moderna språk /som inte krävs för behörighet till just den utb., som du söker/ får du 16,0 + DINA MERITPOÄNG /som i ditt exempel är 1,5/ och ditt Jämförelsetal, som du konkurrerar med om en utbildningsplats blir 17,5 p.
    Tänk även på att du kan konkurrera med ett resultat av Högskoleprovet, vilket blir en extra chans att komma in på den önskade utbildningen.

    Jag hoppas att mitt svar var till hjälp för dig i din studieplanering! Återkom om du vill ha en förtydligande eller om du har andra frågor!
    Trevlig sommar!
    SYV Ludmila