Hej,

    när man frågar Skolverket, svarar de att det "inte är meningen" att elevens Individuella studieplan ska revideras retroaktivt, dvs det ÄR MENINGEN ATT ELEVENS STUDIEPLAN ÄNDRAS PRO-AKTIVT, framåt.

    Sedan finns det ett antal OBLIGATORISKA kurser, som du säkert vet själv om. :) Och obligatoriska kurser måste eleven få betyg i - för att kunna uppnå kraven för gymnasieexamen och få ut Examensbevis.

    Men om vi pratar om kurser inom Individuellt val, t.ex - eller Programfördjupningar och eleven vill byta från en kurs som får vara programfördjupande till en annan kurs som också får vara programfördjupande - ...? - då vet vi att många gymnasieskolor "går elever tillmötes" och byter även om kursen redan är påbörjat. Hindrena här är väl att läraren som undervisar + eleverna som var med från början kommer att "lida" pga den nya eleven kräver extrauppmärksamhet när hen hoppar in i en pågående kurs.
    Så - det är en bedömningsfråga och ställning måste göras lokalt, på skolan direkt. Det är rektor som är ytterst ansvarig. Rektor kan säga "Nej, vi byter inte om kursen är påbörjat" och det är inte fel. Men om alternativet är att eleven hoppar av den kursen som hen inte vill läsa - då blir det tråkiga påföljder för eleven /bl a förlust av studiehjälpen från CSN & att hen kommer troligtvis inte kunna få ut examensbevis/ - så många gymnasieskolor gör sitt bästa för att lösa den situationen på gott de kan. Och många ggr även om det "går emot reglerna lite grand" - det finns, alltså inte ngt. FÖRBUD-FÖRBUD men det är "inte meningen att..." säger Skolverket... så det är en "grå-zon" och olika skolor löser det på olika sätt.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA