Hej Daniela;
    vad gäller språk på gymnasiet, så har eleven rätt att göra prövning endast i två fall (så länge hen är elev på gymnasiet) - om kursen är obligatorisk på elevens utbildning men undervisning inte kan erbjudas /ex. pga lärarbrist/ eller om eleven fick F i en kurs som hen läste på gymnasiet... men rektor kan besluta om att låta eleven tenta av (göra prövning) även om elevens inte har rätt att göra det.. rektors beslut gäller.
    Sedan, ang. inte ha läst underliggande kurser... så är det inte ett krav att man har gjort det. vad gäller prövningar...
    Jämför: när man inte längre är elev på gymnasiet, får man anmäla sig till vilka prövningar som helst, helt oavsett betyg som man har (eller inte har).
    Vänligen
    ANNA