Hej,

    om man byter till Teknikprogrammet, där endast Historia 1a1 är en obligatorisk kurs inom ämnet "historia", är det OK med det ämnet. Däremot behöver eleven komplettera i samhällskunskap. Det finns 2 alternativ: läsa Historia 1a2 eller Historia 1b.

    Vid byte till andra högskoleförberedande program måste man komplettera i båda ämnena antingen genom att läsa en mindre, 50 p. kurs i varje ämne: Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 eller genom att läsa hela de stora kurserna, 1b.

    Skolverket nämner endast byte från högskoleförberedande- till yrkesprogram, men inte tvärtom, se info på www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/programbyte

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA