Hej Adrian!

    I Sverige är Apotekare>> och Läkare>> två olika yrken och det är två olika utbildningar som leder till de yrken.

    Det är inte förbjudet att ha två olika högskoleutbildningar (i alla fall i Sverige får man det - och t o m tre eller fler högskoleutbildningar får man ha). Om en utbildad Apotekare vill söka Läkarutbildning, är det inte förbjudet och mycket väl kan gå att bli även läkare. Dock ser jag ekonomiska problem - för att studiemedel får man i Sverige för studier på eftergymnasial nivå i max 6 år. Utbildning till Apotekare är 5 år lång. Då förbrukar man nästan alla Studiemedelsveckor.

    Sedan har man bara 1 år kvar med Studiemedel och utbildning till Läkare är 5.5 år lång. Vad ska man "leva av" under de resterande 4.5 år av läkarutbildninger?

    Lösningen kan vara att ha egna sparade (på förhand) pengar eller om familjen hjäper till eller om man jobbar vid sidan av studier.

    Om du menar att man kanske eventuellt har några fördelar i att först utbilda sig till Apotekare och sedan till Läkare, så finns det säkert många fördelar, men inte så många "förmella" fördelar, dvs man får ej förtur till en utbildningsplats (i alla fall inte om man söker på "vanligt sätt") men om man söker Alternativt Urval som brukar finnas på Karolinska Institutet, där de väljer "extralämpliga" personer - så kan man ha en fördel. Det som vi känner till om Alternativt urval på KI är att man måste göra Högskoleprovet och i fall man får lägst 1.3 på HP, kan man ansöka om att delta i AU>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA