Hanna

    Hej, jag läste på nätet om en arbetsterapeut som nu arbetar som specialpedagog vilket låter hur kul som helst. Jag vet om att arbetsterapeututbildningen är väldigt bred men Jag trodde bara lärare kunde bli specialpedagoger. Vilken väg tar man då/vad krävs att läsa mer? Att t.ex jobba i skolan eller på platser med exempelvis autistiska barn? Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    För behörighet till det Specialpedagogiska programmet krävs att man tar ut sin lärarexamen och arbetar sedan som lärare eller pedagog i minst 3 år på minst halvtid.

    Specialpedagogen är, alltså, en Iärare som har genomgått en specialpedagogisk påbyggnadsutbildning.
    ***
    Ang. den info som du hittade, som du refererar till i din fråga - var god skicka direkt länk till hemsidan, så får jag se vad som står det exakt.
    Annars fråga den personen som enligt din uppgift fick jobb som specialpedagog men som i grunden är arbetsterapeut.
    Min gissning är att det kan handla om att personen blev anställd för många år sedan då kraven kanske var annorlunda. Alt. att i brist på specialpedagoger fick personen jobbet trots att hen egentligen inte har rätt utbildning.
    I brist på lärare kan ibland "vem som helst" arbeta som lärare; det finns exempel på att ungdomar direkt från gymnasiet får lärarvikariat, då lärare saknas.
    Så, frågan är om det är ett Undantag som arbetsgivaren gjorde för just den personen.. eller om det kanske fanns någon speciell satsning/projekt - kanske på försök då man kunde med några olika utbildningar vidareutb. sig till specialpedagog? Ibland kan arbetsförmedlingen för de yrkesgrupper där det är stor arbetslöshet ordna speciella "projekt" - ofta är det en-gångs-företeelse, som inte permanentas.
    Du får givetvis vända dig direkt till studievägledare på specialpedagogiska institutionen och fråga om de känner till ngt. annat.
    Gott Nytt år!

    Vänligen

    Julia syv