SYVEllen

    Hej! På gymnasiet kan man gå ut med F i Ma2b, man kan fortfarande ta sin gymnasieexaemen då. Min fråga är dock: Kan en elev ha F i Ma2b och godkänt eller högre betyg i Ma3b och få meritpoäng/behörighet för den kursen? Kan en elev söka till exempel Ekonomprogrammet på Universitetet och komma in trots F i Ma2b?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ekonomiutbildningar på de svenska universitet och högskolor kräver inom ämnet matematik godkänt betyg i matematik 3b eller 3c och om man har eller inte har betyg i matte 2 spelar ingen roll. Matte 1 med godkänt betyg krävs för Grundläggande behörighet, så det betyget måste eleven ha. Om eleven söker till en utbildning som inte kräver matte för särskild behörighet, så är min uppfattning den att för godkänt betyg i matte 3b eller 3c läggs på + 0.5 meritpoäng och det betyget räknas även in i elevens snittbetyg, så höjning av meritvärdet kan bli både mer eller mindre än + 0.5 men alltid minst + 0.1.
    Jag tänker också på att i fall eleven har godkända betyg i matte 3, så borde hen kunna få godkänt eller t o m högre än E betyg i matte 2 (detta eftersom kurserna i ämnet matematik bygger direkt på varandra) - betyget i matte 2 kan eleven få genom t.ex en prövning. Annars, så behöver inte betyget i matte 2 ingå i alla examensbevis från komvux, t.ex om eleven tar ut yrkesexamen eller högskoleförberedande examen inom Samhälle-humaniora så kan matte 1 och 3 (samt även 4,5 och specialisering) ingå utan att matte 2 ingår (och i så fall räknas inte F-betyget som eleven tidigare har fått i matte 2 in i elevens snittbetyg).

    Studie- och yrkesvägledare