Linnéa
    Jag har läst Omvårdnadsprogrammet mellan 2010-2013 och gick ut med minst G i alla ämnen. Jag vill läsa Ämneslärarprogrammet inrikting Idrott och hälsa, Matematik. Där man behöver grundläggande behörighet samt
    Engelska B, Idrott och hälsa A, Matematik D, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 6c )
    Jag har läst till Matematik 3c och 4 för att bli behörig.

    När jag gick på gymnasiet sa våra lärare att Medicinsk grundkurs och Vård och omsorgsarbete ger behörighet i Naturkunskap B. Men nu har jag hört att det inte stämmer.. ?
    Så min fråga är om jag är behörig till Ämneslärarprogrammet fastän jag inte har läst Naturkunskap b(eller 2)? På en del sidor jag googlar står det att Kemi, Fysik och biologi (som jag inte läst) kan ersätta Nk 2 och på en del sidor står det att medicinsk grundkurs och vård och omsorgsarbete ersätter det. Har områdesbehörigheten 6c nåt med det att göra? Hur kan jag ta reda på om jag är behörig. Jag vill ju helst slippa göra en prövning i Nk 2 om jag ändå är behörig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    Det finns flera olika ersättningsmöjligheter för Naturkunskap B /eller 2/ och bland dem även

    Omvårdnadsprogrammet (Gy2000) med kurserna Medicinsk grundkurs (OMV1209), Vård och omsorgsarbete (OMV1215)

    eller

    Omvårdnadsprogrammet med kurserna Medicinsk grundkurs A (MÄNK201), Medicinsk grundkurs B (MÄNK202), Omvårdnad A (OKU204), Omvårdnad B (OKU205).

    Du kan i ditt betyg se och kurskoderna stämmer och du kan också ta dina betyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att kontrollera att det är rätta kurser som du har godkända betyg i.

    Bästa hälsningar och lycka till med din ansökan till Ämneslärarprogrammet!

    ANNA

    • : Okej tack. Men har jag förstått rätt då att Omvårdnadsprogrammet med minst betyg G i kurserna Medicinsk grundkurs (OMV1209), Vård och omsorgsarbete (OMV1215), ALLTID ger behörighet i Naturkunskap b, vilket program på högskola/universitet man än söker?
    • Anna : Ja! för att det är generella ersättningsmöjligheter.