Denis

    Jag har sökt in till kriminologprogrammet men jag vill i framtiden jobba som kriminaltekniker. Men jag vet inte om man kan vara kriminolog och sedan bli kriminaltekniker. Om det inte går vad ska jag då söka till för att kunna bli kriminaltekniker?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denis,

    det vi vet om yrket KRIMINALTEKNIKER inklusive utbildningsvägar - uppger vi på framtid.se/yrke/kriminaltekniker

    En väg att gå är via att utbilda sig till Polis;
    en annan - genom att utbilda sig till kemist, eller om man vill bli IT-forensiker - inom DATA/IT.

    Kika också på yrke/brottsplatsundersokare och forensiker.

    Alltså, enligt vad vi här på FRåGA SYV tror så är Kriminolog och Kriminaltekniker olika yrken som kräver Olika utbildningar. Båda jobbar med att lösa brott men gör det på olika sätt, genom olika metoder.