Filippa

    Hej, jag undrar över om en fristående kurs på nivån: "Förutbildning" 7,5 hp, kan den räknas med i en "generell" kandidatexamen? Med tanke på att den ändå är värdesatt till 7,5 hp... läst under 4 veckor, på distans. Vem kan annars anv de hp och till vad? Mvh!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    "förutbildning" är förberedande inför högskolestudier, t.ex basår. Man på basåret läser samma eller mycket liknande innehåll som finns i gymnasiala kurser, därför svarar jag: Nej, jag tror inte de poängen kan användas i någon högskoleexamen.
    Du frågar också varför kurser inom förutbildning anges med "hp". En anledning är - för studiemedel, för att CSN ska kunna bedöma omfattning av studierna och kunna bevilja studiemedel. Kanske kan finnas andra anledningar också - men fråga om det hos UHR och UKÄ.
    Hälsningar
    Peter SYV

    • : Okej, tack! Här är kurshemsidan: https://www.hv.se/utbildning/kurs/forberedande-ingenjorsmatematik-deltid-distans-fim100/
    • : Det står endast att kursen inte kan räknas i en högskoleingenjörsexamen, men inget om generella kandidatexamen!
    • Anna : Jag håller med Peter (svar ovan) att du ska inte få kunna ta in kursen i någon högskoleexamen. Men vi på FRåGA SYV utfärdar inte själva examina, därför ber jag dig fråga om det där du vill få examen utfärdad. Vad vi på fråga syv säger i den frågan kommer inte spela någon roll, då vi ej har beslutande rätt i den frågan.