Nora
    Hej! Jag är osäker om det här är något ni kan svara på men all hjälp är uppskattad. Jag har en vän som går 2:an i gymnasiet och går just nu matte 2b. Matteläraren har varit rätt lat och därför har de endast hunnit gått igenom halva matteboken under de två terminer de läst kursen (de har läst alla timmar som kursen har). Kan skolan då tvinga eleverna att fortsätta kursen i 3:an för att få en komplett utbildning i matten, trots att de har gått alla timmar i kursen de ska ha haft och det är matteläraren som varit för långsam? Jag tycker inte det låter helt rätt, jag skulle förstå om det var frivilligt men tycker det borde läggas på läraren istället för att tvinga på eleverna mer timmar utan att få mer kurspoäng för det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    det är en fråga som måste lösas av Rektorn på skolan. Hur skolan förlägger undervisningen (under ett år eller under flera år) är upp till skolan och ytterst ansvarig är rektorn. Jag vet inte exakt vad som menas med att läraren var "lat". Om eleverna läst alla timmar som ingår i kursen, då bör betyget sättas (då kursen är slut). Att få längre tid på sig för att uppnå bättre kunskaper och med det också högre betyg är en stor förmån. jag skulle inte tacka Nej till möjlighet att läsa lite mer och få möjlighet att få högre betyg, om jag fick det erbjudande. Men vi känner inte alla detaljer i det fallet och vi på fråga SYV bestämmer inte hur kursen förläggs på en viss skola. Ytterst ansvarig är rektorn. Du/ni får ringa till skolverket eller skicka e-post till skolverket och se vad ni får för svar där.
    Jag vet inte om matte 2b är en obligatorisk kurs eller en valbar kurs (för din kompis) och det kan vara av viss (eller t o m stor) betydelse.