Nike

    För ungefär en vecka sen gjorde alla i ettan på min skola en diagnos i sitt valda språk för att skolan ska se var man ligger (jag har spanska 3). Som vanligt innan en diagnos sa lärarna att man inte behöver plugga och att det var helt lungt och bara för att se var vi ligger. När jag gjorde diagnosen blev jag osäker då jag glömt några kunskaper under sommaren. Efter 2 spanska lektioner aktiverades min spanska igen och de kunskaper som gjorde att jag fick B i årskurs 9 kom tillbaka. Jag tänkte att det inte gjorde någonting att det gick lite sådär på diagnosen då jag vet själv att jag kan och den inte betygsätts. Efteråt fick jag reda på att jag fick ett ”lågt resultat”, detta var inte helt oväntat men jag hade inte tänkt bry mig eftersom att jag vet själv att jag har mina kunskaper och det inte kommer vara något problem under resten av kursen. Läraren förklarade dock att jag har TVÅ val, antingen gå på extra spanska utanför mina vanliga lektioner (vilket tar upp min tid till plugg då jag går på sport utanför skolan på andra tider) eller att byta språk och få mindre merit. Nu undrar jag, måste jag gå på extra spanska om jag vill stanna kvar i kursen? Det är väl ändå mitt val? Hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nike,
    för att få meritpoäng måste man som lägst ha E, alltså godkänt betyg i kursen, men betyget kommer också räknas in i ditt jämförelsetal och skillnaden mellan E och A i en 100poängs-kurs är cirka plus-minus 0.4 (av totalt 22.5 möjliga). Du vinner alltså mycket på att få högt betyg som möjligt. Och om du senare vill läsa spanska 4 och kunna få 1.0 meritpoäng till, så vinner du på att ha så bra grund som möjligt inför vidare/högre studier i spanska. Jag tycker därför du ska gladeligen tacka Ja till extra-undervisningen. Det är sällan man gratis får extra-undervisning! Du borde skatta dig lycklig, tycker jag.
    Att du utövar sport och har "annat att göra" förstår jag men jag tycker du ska försöka delta i extra-undervisningen i spanska också. Sedan kommer läraren se att du är jätteduktig och kommer själv dra in extra-undervisningen för dig. Det är vad jag tror kommer att hända. Extrastöd kan man få endast så länge det verkligen behövs.

    Vad gäller elevens rättigheter (juridiskt sett) så bör du vända dig till jurister på skolverket. Jag som inte har juridisk utbildning kan inte svara på om vad som händer om du vägrar extraundervisning och vägrar byta till nybörjarkurs i ett annat språk. Jag tror att skolpersonal kommer försöka övertala dig och kommer också prata med dina vårdnadshavare. Ytterst är det rektor som är ansvarig på varje skola, så dina vårdnadshavare får gärna prata med rektorn.
    Du kan också be att göra nivåbedömningstest igen. Jag vet inte om du kommer att få göra det. Om du får göra det, så tror jag det blir ett annat test på samma nivå, inte exakt samma test.
    Som sagt, om jag vore i dina skor, skulle jag ta emot extraundervisning och känna mig lycklig för att jag får chansen att lära mig mer och få högre betyg och också lägga ännu bättre grund inför nästa kurs, Spanska 4. Men om du på riktigt tycker att det är onödigt, då råder jag dig att du pratar med spanskläraren och ber att få göra testet en gång till.
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, lycka till!
    P.S: max meritpoäng kan man få även utan moderna språk. Läs gärna på gymnasieGuiden.se/merit