Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniela,
    det blir en fråga som du får svar på - från komvux i din kommun.
    Om komvux uppmärksammar att du redan har godkända betyg i högre kurser, bör de inte ge dig plats på en lägre kurs, detta för att du redan har "kunskaper som kursen avser att ge" och i så fall bör man inte, enligt gällande praxis, tas in på en komvux-kurs. Dock finns det exempel på att folk får platser på komvux-kurserna även om de redan har godkända och även rätt så höga betyg i samma eller i högre kurser, än den kurs de söker till. Så, svar är: du får söka och se vad du får för svar från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare